Wednesday, February 22, 2012

BLOG RASMI DJKC MISTERI JAM 12: Cabaran Seorang Muallaf

BLOG RASMI DJKC MISTERI JAM 12: Cabaran Seorang Muallaf:



Thursday, February 9, 2012

Cabaran Seorang Muallaf

Salam kepada KC dan para pendengar, Nama saya Ammar. Saya ingin berkongsi sebuah kisah yang diceritakan oleh bapa saya tentang salah seorang rakannya bernama Rudolf, seorang Muallaf berbangsa Israel. Sebelum dia menganut agama Islam, dia merupakan penganut agama Yahudi seperti majoriti orang-orang dari negara Israel. 
Begini kisahnya. Dahulu Rudolf ada seorang temanita bernama Mariah yang dia berkawan sejak kecil lagi dan mereka adalah pasangan dan bercadang untuk berkahwin. Dia menganut agama Islam apabila dia bercuti di Singapura dan terjumpa dengan seorang hamba Allah di sini.


 Menurut ayah saya, dia tidak pernah mendengar bacaan ayat-ayat suci Al-Qur'anul Karim sebelum ini, sehingga dia melalui depan sebuah masjid di sini dan terdengar seseorang sedang membaca ayat-ayat suci itu. Sebagai orang yang berasal dari negara Timur Tengah, dia tahu Bahasa Arab serta maknanya. Dia terpaku mendengar ayat-ayat suci yang dibaca dan terus menangis, lalu masuk ke dalam masjid itu dan berjumpa dengan Ustaz yang menyuruhnya untuk mengucap dua kalimah syahadah. 


 Apabila dia kembali ke Jerusalem, dia memulakan hidup baru. Suatu hari, Mariah mengajaknya ke kelub untuk berdansa dan minum arak. Dia sering memberi alasan yang dia sakit dan tidak pernah beritahu sesiapa tentang kehidupan barunya. Perkara ini berterusan sehingga pada satu ketika dia sudah cukup sabar dan tidak mahu menipu temanitanya.


 Sampai pada suatu masa yang dianggapnya sesuai, dia berterus-terang dengan Mariah tentang kehidupan barunya. Muka Mariah pucat. Kemudian dari pucat, terus membuak-buak kemarahan, dan dia mula mencaci Rudolf. Rudolf sabar sahaja. Mariah kemudian berkata dia akan membalas dendam atas perbuatan Rudolf menukar agama dan lantas Rudolf tidak lagi bertemu dengannya. Hidupnya berterusan selepas itu dengan biasa sampai satu ketika yang dia percaya dia disihir dengan sihir orang-orang Israel, sihir yang saya percaya lebih kuat dari sihir orang-orang Melayu, dan mungkin paling kuat di dunia ini dari zaman nabi dahulu kerana sihir mereka ini merupakan sihir paling purba. 


Pada satu ketika dia ternampak hantu seorang perempuan bermata satu duduk di hujung katilnya pada waktu malam. Dia membaca Surah Al-Falaq untuk perlindungan. Perempuan itu pun berkata dalam bahasa Hebrew, "Engkau penipu, aku akan datang lagi, untuk aku membinasakan kau!!!" dan terus hilang. Dia terperanjat, melihat jin mata satu kerana dia teringat tentang Dajjal yang juga bermata satu, membuatkan dia lebih takut, dan membaca lagi dan terus lelapkan mata. Rudolf juga mengalami masalah kesihatan. Tubuh badannya penuh dengan jerawat dan terus bernanah, bau badan seperti bangkai, terlalu hina sehinggakan dia dipecat. 


Kerana dia sebatang kara, dia masak sendiri. Makanan yang dia masak, selalu tidak bertahan lama. Hanya untuk satu jam. Dia pernah masak satu hidangan, yang menurut Ayah, akan basi selepas sehari. Dia tidak akan makan hidangannya selepas satu jam dan apabila hendak mencedok makanan, lipas, ulat dan lalat berada di dalam kuali. Terpaksa dia beli makanan di luar. 


 Kerana dia dibuang kerja, dia menjadi tukang sapu sampah di sana, kerana walaupun meraih segulung ijazah dalam bidang undang-undang, dia tidak diambil kerana keadaan tubuh badannya yang amat terhina. Gajinya hanya 'ngam-ngam' sahaja. Satu hari, dia mahu tidur, perempuan bermata satu itu datang lagi untuk mengganggunya. Perempuan itu berkata yang dendamnya belum lagi selesai. Cuma ada satu ubat sahaja, iaitu kembali ke agama asalnya dan berkahwin dengan Mariah. Dengan rasa marah Rudolf menghalau makhluk itu dan membaca surah Al-Kahfi. 


Dia tetap bertegas dengan agama barunya. Kemudian, datang ujian yang paling hebat, yang mungkin orang yang kesabarannya rendah tidak akan memaafkan dunia akhirat. Beberapa malam selepas malam dia berjumpa makhluk itu, Rudolf diganggu lagi. Baru sahaja beliau ingin lelapkan mata, tiba-tiba, labah-labah jenis tarantula yang teramat banyak, jatuh dari siling ke badannya dan menyengatnya. Dia terus memekik dan keluar dari rumahnya itu. Di luar, dia nampak perempuan bermata satu itu, kali ini lebih hodoh rupanya, menyeramkan, matanya terkeluar dari soket, lidah panjang menjelir dengan air liur busuk dan kulitnya berpecah-pecah.


 Rudolf sangat terkejut, dia terlupa dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Qur'an dan melarikan diri. Makhluk itu terbang mengejarnya. Apabila Rudolf menoleh ke belakang, wanita itu sudah hilang, dan bila toleh ke depan, wanita itu berada betul-betul di hadapan mukanya, jarak lebih kurang seinci, lidahnya menjilat wajahnya. Kemudian, dengan secara kebetulan, dia mula teringat ayat-ayat suci Al-Qur'an dan mula membaca, kali ini, satu Juz Amma dia baca. Wanita itu kemudian memekik dan terbakar. Selepas itu, Rudolf hilang kawalan dan pengsan. 


Bila dia sedarkan diri, dia berada di rumahnya, ditemui oleh jirannya di jalanraya berdekatan rumahnya. Yang peliknya, dia terperanjat, keadaan tubuh badannya sudah cantik dan tidak bernanah lagi. 


Akhirnya dia mendapat kerja yang lebih bagus selepas kejadian itu. Dia juga mendengar khabar, Mariah meninggal dunia akibat dilanggar kereta dan mukanya dilenggek dengan teruk. Sihir orang Israel ini memang amat dasyat, tidak boleh dibayangkan azabnya. Mungkin, inilah kuasa Tuhan. Ujian untuk seorang Muallaf. Sekian terima kasih... 


TERIMA KASIH AMMAR!!!

No comments:

Post a Comment